Volkswagen Passat 1,6 D (1980–1988)

SILNIK / o zapłonie samoczynnym, z wtryskiem pośrednim do komory wirowej typu Ricardo Comet Mark V, czterosuwowy, czterocylindrowy, rzędowy, chłodzony cieczą, z wałkiem rozrządu w głowicy, umieszczony podłużnie z przodu, napędzający koła przednie

Typ silnika

– do VII 1982 / CR

– od VIII 1982 / JK

Silniki CR oraz JK

Średnica cylindra 76,5 mm

Skok tłoka 86,4 mm

Pojemność skokowa 1588 cm3

Stopień sprężania 23,0

Ciśnienie sprężania

– nominalne 3,4 MPa

– minimalne 2,6 MPa

Moc maksymalna 40 kW (54 KM)

Prędkość obrotowa mocy maksymalnej 4800 obr/min

Moment maksymalny 104 N·m

Prędkość obrotowa momentu maksymalnego 2000 obr/min

Układ rozrządu / wałek rozrządu w głowicy, podparty na pięciu łożyskach, napędzany paskiem zębatym, napinacz paska mechaniczny

Fazy rozrządu

– otwarcie zaworu ssącego 5° po ZZ

– zamknięcie zaworu ssącego 13° po ZW

– otwarcie zaworu wydechowego 27° przed ZW

– zamknięcie zaworu wydechowego 5° przed ZZ

Luz roboczy zaworów (do VII 1985)

– na zimno

– zawór ssący 0,20 ± 0,05 mm

– zawór wydechowy 0,40 ± 0,05 mm

– na gorąco (temperatura co najmniej 35°C)

– zawór ssący 0,25 ± 0,05 mm

– zawór wydechowy 0,45 ± 0,05 mm

Luz roboczy zaworów (od VIII 1985) / zerowy, zastosowano popychacze hydrauliczne

Pasek zębaty / napędu wałka rozrządu, pompy wtryskowej i wałka pośredniego

– typ / Gates 6037 lub Pirelli 135 RH 250

– wymiana / co 120 000 km

Regulacja naciągu paska / przez obrót koła napinacza umieszczonego mimośrodowo

Naciąg paska / mierzony za pomocą przyrządu specjalnego VW 210 w połowie odległości między kołami zębatymi wałka rozrządu i pompy wtryskowej wynosi 12...13 jednostek przyrządu

Układ chłodzenia / zamknięty, o obiegu wymuszonym przez pompę odśrodkową, termostat, chłodnica, zbiornik wyrównawczy, wentylator elektryczny sterowany termowyłącznikiem

Termostat

– temperatura początku otwarcia 85°C

– temperatura pełnego otwarcia 105°C

– skok minimalny zaworu 7 mm

Wentylator / Bosch

– temperatura włączenia 93...98°C

– temperatura wyłączenia 88...93°C

Pasek klinowy / napędu pompy cieczy chłodzącej i alternatora

– rozmiar

– wersje bez klimatyzacji 9,5 × 735 mm

– wersje z klimatyzacją 9,5 × 775 mm

– ugięcie / wynosi 10...15 mm w środku odległości między kołami pasowymi wału korbowego i alternatora

Układ smarowania / pod ciśnieniem

Pompa oleju / zębata, o zazębieniu zewnętrznym, napędzana od wałka pośredniego

Ciśnienie oleju (w temperaturze 80°) / przy 2000 obr/min wynosi 0,2 MPa

Filtr oleju / z wymiennym wkładem, Purflux LS 186

Układ zasilania / wtryskowy, Bosch

Filtr paliwa / Bosch 0450 133 009 lub Purflux CS 412

Filtr powietrza / suchy, z wymiennym wkładem, Purflux A 461

Pompa wtryskowa / rozdzielaczowa

– silnik CR / Bosch VE 4/9 F 2400 R 66–3

– silnik JK / Bosch VE 4/9 F 2400 R 66–3 (do modeli 1983) lub Bosch VE 4/9 2400 R 138 (od modeli 1983)

Kolejność wtrysku (cylinder nr 1 od strony napędu rozrządu) 1–3–4–2

Prędkość obrotowa biegu jałowego 940 ± 40 obr/min

Prędkość obrotowa przyspieszonego biegu jałowego 1050 ± 50 obr/min

Prędkość obrotowa maksymalna (bez obciążenia) 5350 ± 50 obr/min

Ustawienie pompy / skok tłokorozdzielacza pompy 0,90 ± 0,02 mm w położeniu ZZ tłoka 1. cylindra

Kąt wyprzedzenia wtrysku (przy 850 obr/min) 16° ± 1° przed ZZ

Obsady wtryskiwaczy / Bosch KCA 30 S 44 lub Bosch KCA 30 S 36/4

Rozpylacze / Bosch DNOSD 293

Ciśnienie otwarcia wtryskiwacza

– nominalne 13...13,8 MPa

– minimalne 12 MPa

Świece żarowe / Bosch 0250 201 032 lub Beru 857 MJ

PODWOZIE

Sprzęgło / cierne, jednotarczowe, suche, ze sprężyną centralną

Typ Fichtel & Sachs

Średnica zewnętrzna tarczy 190 lub 200 mm

Skok jałowy pedału 15 mm

Skrzynka przekładniowa / mechaniczna, cztero– lub pięciobiegowa (wyposażenie dodatkowe) plus bieg wsteczny, biegi do przodu synchronizowane

Typ

– skrzynka czterobiegowa / 014/I lub 014/II

– skrzynka pięciobiegowa / 013

Przełożenia

Skrzynka czterobiegowa (1. wersja)

– I bieg 3,45 (38/11)

– II bieg 1,94 (35/18)

– III bieg 1,29 (36/28)

– IV bieg 0,88 (30/34)

– bieg wsteczny 3,17 (38/12)

– przekładnia główna 4,11 (37/9)

Skrzynka czterobiegowa (2. wersja)

– I bieg 3,45 (38/11)

– II bieg 1,79 (34/19)

– III bieg 1,06 (33/31)

– IV bieg 0,78 (28/36)

– bieg wsteczny 3,17 (38/12)

– przekładnia główna 4,11 (37/9)

Skrzynka pięciobiegowa (1. wersja)

– I bieg 3,45 (38/11)

– II bieg 1,94 (35/18)

– III bieg 1,29 (36/28)

– IV bieg 0,91 (30/33)

– V bieg 0,68 (26/38)

– bieg wsteczny 3,17 (38/12)

– przekładnia główna 4,11 (37/9)

Skrzynka pięciobiegowa (2. wersja)

– I bieg 3,45 (38/11)

– II bieg 1,94 (35/18)

– III bieg 1,29 (36/28)

– IV bieg 0,91 (30/33)

– V bieg 0,73 (27/37)

– bieg wsteczny 3,17 (38/12)

– przekładnia główna 4,11 (37/9)

Przeniesienie napędu / półosie połączone z obu stron za pomocą przegubów równobieżnych

Układ kierowniczy / mechaniczny lub mechaniczny ze wspomaganiem hydraulicznym (wyposażenie dodatkowe)

Układ kierowniczy mechaniczny

Przekładnia kierownicza / zębatkowa

Przełożenie 22,4

Liczba obrotów koła kierownicy 4,36

Promień skrętu 5,35 m

Kąt skrętu koła

– zewnętrznego 35°36´

– wewnętrznego 40°18´

Układ kierowniczy ze wspomaganiem

Przekładnia kierownicza / zębatkowa z zaworem rozdzielczym i siłownikiem hydraulicznym

Liczba obrotów koła kierownicy 4,16

Promień skrętu 5,35 m

Kąt skrętu koła

– zewnętrznego 35°36´

– wewnętrznego 40°18´

Pompa wspomagania / hydrauliczna, napędzana od wału korbowego paskiem klinowym

Ciśnienie zasilania 7,6...8,2 MPa

Pasek klinowy / napędu pompy wspomagania

– rozmiar / 9,5 × 800 mm

– ugięcie / wynosi 10 mm pod naciskiem kciuka przyłożonym w połowie odległości między kołami pasowymi

Zawieszenie przednie / niezależne, typu Mac Pherson, ze stabilizatorem poprzecznym prętowym

Ustawienie kół przednich (samochód nie obciążony)

– zbieżność (regulowana) 1 ± 1 mm (0°10´ ± 10´)

– pochylenie koła (regulowane) –0°40´ ± 30´

– wyprzedzenie sworznia zwrotnicy (nieregulowane) 0°30´ ± 30´

Piasta koła przedniego / na łożysku dwurzędowym kulkowym skośnym

Zawieszenie tylne / półniezależne, na pojedynczych wahaczach wleczonych zespolonych belką poprzeczną spełniającą rolę stabilizatora, na sprężynach śrubowych współosiowych z amortyzatorami hydraulicznymi teleskopowymi dwustronnego działania (golenie resorujące)

Ustawienie kół tylnych (samochód nie obciążony)

– zbieżność (nieregulowana) 2,5 ± 1,5 mm (0°25´ ± 15´)

– pochylenie koła (nieregulowane) –1°40´ ± 20´

Piasta koła tylnego / na dwóch łożyskach stożkowych

Układ hamulcowy

Hamulec roboczy / hydrauliczny, dwuobwodowy (podział po przekątnej), ze wspomaganiem podciśnieniowym

Hamulce kół przednich / tarczowe, z zaciskiem pływającym i tarczami pełnymi

Średnica zewnętrzna tarczy 239 mm

Grubość tarczy

– nominalna

– do IX 1981 10 mm

– od IX 1981 12 mm

– minimalna dopuszczalna

– do IX 1981 8 mm

– od IX 1981 10 mm

Grubość nakładek ciernych

– nominalna (z płytką podstawy)

– do IX 1981 15 mm

– od IX 1981 19 mm

– minimalna dopuszczalna (z płytką podstawy) 7 mm

Średnica cylindra zacisku 48 mm

Hamulce kół tylnych / bębnowe, z samoczynną regulacją luzu szczęk

Średnica robocza bębna

– nominalna 180 mm

– maksymalna dopuszczalna 181 mm

Grubość okładzin ciernych

– nominalna 5 mm

– minimalna dopuszczalna 2,5 mm

Pompa hamulcowa / w układzie tandem

Średnica tłoków 20,64 mm

Urządzenie wspomagające / podciśnieniowe

Pompa podciśnienia / napędzana od wałka pośredniego

Hamulec awaryjny / działający mechanicznie na hamulce kół tylnych

Koła i ogumienie

Obręcze / 5 J 13 (do VII 1982) lub 5 1/2 J 13 (od VIII 1982)

Ogumienie / bezdętkowe, 165 SR 13 lub 185/70 SR 13 (wyposażenie dodatkowe)

Ciśnienie w ogumieniu

– obciążenie częściowe

– przód 0,18 MPa

– tył 0,18 MPa

– obciążenie całkowite

– przód 0,19 MPa

– tył 0,23 MPa

WYPOSAŻENIE ELEKTRYCZNE

Akumulator / 12 V 63 A·h, minus na masie

Alternator / Bosch lub Motorola, 45 A albo 90 A

Pasek klinowy / napędu pompy cieczy chłodzącej i alternatora

– rozmiar

– wersje bez klimatyzacji 9,5 × 735 mm

– wersje z klimatyzacją 9,5 × 775 mm

– ugięcie / wynosi 10...15 mm w środku odległości między kołami pasowymi wału korbowego i alternatora

Rozrusznik / Bosch GF 12 V, 1,7 kW

Żarówki

– świateł mijania i drogowych H4 55/60 W

– świateł pozycyjnych przednich 4 W

– świateł przeciwmgłowych przednich H3 55 W

– kierunkowskazów przednich i tylnych 21 W

– świateł hamowania/pozycyjnych tylnych 21/5 W

– świateł cofania 21 W

– świateł tylnych przeciwmgłowych 21 W

Momenty dokręcania

– śrub głowicy

– silnik CR do numeru 176431 (śruby M11)

1. etap 50 N·m

2. etap 70 N·m

3. etap 90 N·m

4. etap (po rozgrzaniu silnika do włączenia się

wentylatora chłodnicy) 90 N·m

5. etap (po przebiegu 1000 km) poluzować śruby o 30°

6. etap 90 N·m

– silnik CR od numeru 176432 (śruby M12) oraz silnik JK

1. etap 40 N·m

2. etap 60 N·m

3. etap dokręcić o 180°

4. etap (po rozgrzaniu silnika aż do włączenia się

wentylatora chłodnicy) dokręcić o 90°

5. etap (po przebiegu 1000 km) dokręcić o 90°

– pokryw łożysk głównych 65 N·m

– pokryw łożysk korbowych

– śruby o długości gwintu 15 mm 45 N·m

śruby o długości gwintu 25 mm

1. etap 30 N·m

2. etap dokręcić o 180°

– pokryw łożysk wałka rozrządu 20 N·m

– pokrywy głowicy 10 N·m

– świec żarowych 30 N·m

– wtryskiwaczy 70 N·m

– koła zębatego wałka rozrządu 45 N·m

– koła zębatego wałka pośredniego 45 N·m

– koła zębatego pompy wtryskowej 45 N·m

– koła napinacza paska zębatego 45 N·m

– pompy cieczy chłodzącej do kadłuba 20 N·m

– koła pasowego pompy cieczy chłodzącej 20 N·m

– pokrywy pompy oleju 10 N·m

– miski olejowej 20 N·m

– śrub kół 110 N·m

Masy

– własna (wersja 3–/5–drzwiowa) 1000/1025 kg

– całkowita 1460...1500 kg

– maksymalna przyczepy niehamowanej 500 kg

– maksymalna przyczepy hamowanej 1000 kg

Pojemności

– zbiornik paliwa 60 dm3

– układ smarowania 3 dm3 + 0,5 dm3 (filtr)

– układ chłodzenia 6,5 dm3

– skrzynka przekładniowa 1,7 dm3

– układ hamulcowy 0,5 dm3

– układ kierowniczy ze wspomaganiem 0,7...0,9 dm3

Materiały eksploatacyjne

Paliwo / olej napędowy

Olej silnikowy / wg API CD, SAE 10W 40 lub SAE 20W 50, wymiana co 7500 km

Olej przekładniowy / wg API GL4, SAE 80 lub SAE 80W 90, sprawdzanie poziomu co 15 000 km

Płyn chłodzący / VW G 11, sprawdzanie poziomu co 15 000 km

Płyn hamulcowy / DOT 4, wymiana co 2 lata

Olej w układzie kierowniczym ze wspomaganiem / ATF, sprawdzanie poziomu co 15 000 km

Zużycie paliwa

– przy 90 km/h 5,2 dm3/100 km

– przy 120 km/h 7,2 dm3/100 km

– w cyklu miejskim 7,8 dm3/100 km

Prędkość maksymalna 143 km/h

Wymiary zewnętrzne samochodu Volswagen Passat (1980–1988)

Kolejność dokręcania śrub głowicy i rozmieszczenie zaworów

Znaki kontrolne na kole zamachowym i obudowie sprzęgła do ustawienia tłoka 1. cylindra w położeniu ZZ

 

Do spisu
***************************************
  Newsy: