Volkswagen Golf / Jetta 1,6 (1983-1991)

SILNIK / o zapłonie iskrowym, czterosuwowy, czterocylindrowy, rzędowy, chłodzony cieczą, z wałkiem rozrządu w głowicy, umieszczony poprzecznie z przodu, napędzający koła przednie

Typ silnika

- wcześniejsze wersje / EZ

- późniejsze wersje / EZA

Silniki EZ oraz EZA

Średnica cylindra 81 mm

Skok tłoka 77,4 mm

Pojemność skokowa 1595 cm3

Stopień sprężania 9,0

Ciśnienie sprężania 1,05 +/- 0,15 MPa

Moc maksymalna 55 kW (75 KM)

Prędkość obrotowa mocy maksymalnej 5000 obr/min

Moment maksymalny 125 N.m

Prędkość obrotowa momentu maksymalnego 2500 obr/min

Układ rozrządu / wałek rozrządu w głowicy, podparty na pięciu łożyskach, napędzany paskiem zębatym, napinacz paska mechaniczny

Luz zaworów do kontroli faz rozrządu 1 mm

Fazy rozrządu

- otwarcie zaworu ssącego 5° przed ZZ

- zamknięcie zaworu ssącego 21° po ZW

- otwarcie zaworu wydechowego 41° przed ZW

- zamknięcie zaworu wydechowego 3° przed ZZ

Luz roboczy zaworów

Do XII 1984

- na zimno

- zawór ssący 0,20 +/- 0,05 mm

- zawór wydechowy 0,40 +/- 0,05 mm

- na gorąco

- zawór ssący 0,25 +/- 0,05 mm

- zawór wydechowy 0,45 +/- 0,05 mm

Od I 1985 / zerowy, zastosowano popychacze hydrauliczne

Pasek zębaty / napędu wałka rozrządu i wałka pośredniego

- typ / Pirelli 121 R 180 lub Uniroyal Powergrip 41 121

Regulacja naciągu paska / przez obrót koła napinacza osadzonego mimośrodowo

Sprawdzanie naciągu paska / obracając palcami płaszczyznę paska o kąt 90° w środku odległości między kołem wałka rozrządu i kołem wałka pośredniego

Układ chłodzenia / zamknięty, o obiegu wymuszonym przez pompę odśrodkową, termostat, chłodnica, zbiornik wyrównawczy, wentylator elektryczny sterowany termowyłącznikiem

Termostat

- temperatura początku otwarcia 85°C lub 92°C

- temperatura pełnego otwarcia 105°C lub 108°C

- skok minimalny zaworu 7 mm

Pompa cieczy chłodzącej / umieszczona z przodu kadłuba, napędzana paskiem klinowym

Pasek klinowy / napędu pompy cieczy chłodzącej i alternatora

- typ / Continental FO 9,5.960

- rozmiar / 9,5 × 950 mm

- ugięcie / wynosi 10...15 mm pod naciskiem kciuka w połowie odległości między kołami pasowymi wału korbowego i alternatora

Układ smarowania / pod ciśnieniem

Pompa oleju / zębata, o zazębieniu zewnętrznym, napędzana od wałka pośredniego

Ciśnienie oleju / w temperaturze 80°C

- na biegu jałowym 0,16...0,2 MPa

- przy 2000 obr/min 0,4...0,8 MPa

Filtr oleju / z wymiennym wkładem, Purflux LS 702 lub Bosch 0451 103 033

Układ zasilania / gaźnikowy

Pompa paliwa / przeponowa, napędzana mechanicznie od wałka pośredniego, AP G

Ciśnienie zasilania (przy 4000 obr/min) 0,02...0,025 MPa

Filtr powietrza / suchy, z wymiennym wkładem papierowym, Purflux A 507 lub Bosch 1457 429 030

Gaźnik / opadowy, dwuprzelotowy, urządzenie rozruchowe sterowane automatycznie

Typ / Pierburg 2 E 2 (027 129 015 G, 027 129 015 R lub 027 129 016 G)

Gaźniki Pierburg 2 E 2

1. przelot 2. przelot

Średnica gardzieli 22 mm 26 mm

Dysze

- główna paliwa 107,5 127,5

- paliwa biegu jałowego 42,5 -

Rurka emulsyjna Ć 0,75-1,05 mm Ć1,05 mm

Prędkość obrotowa biegu jałowego

- do modeli 1985 950 +/- 50 obr/min

- od modeli 1986 750 +/- 50 obr/min

Zawartość CO 1,0 +/- 0,5%

Układ zapłonowy / akumulatorowy

- do XII 1984 / klasyczny

- od I 1985 / tranzystorowy rozdzielaczowy TSZ-h

Zapłon klasyczny

Aparat zapłonowy / stykowy

- do VIII 1984 / Bosch 0231 170 305

- od IX 1984 / Bosch 0231 170 335

Kolejność zapłonu (cylinder nr 1 od strony napędu rozrządu) 1-3-4-2

Odstęp styków przerywacza 0,4...0,45 mm

Początkowy kąt wyprzedzenia zapłonu (przy podłączonym przewodzie podciśnienia)

- do modeli 1985 (przy 950 obr/min) 18° +/- 1° przed ZZ

- od modeli 1986 (przy 750 obr/min) 18° +/- 1° przed ZZ

Cewka zapłonowa

- do VII 1984 / Bosch 0221 119 021

- od VIII 1984 / Bosch 0221 119 355

Rezystancja uzwojenia pierwotnego

- do VII 1984 1,7...2,1 W

- od VIII 1984 1,6...2,2 W

Świece zapłonowe

- cewka zapłonowa o oznaczeniu zielonym / Bosch W 7 DC

- cewka zapłonowa o oznaczeniu szarym / Bosch W 8 DC

Odstęp elektrod 0,7 +/- 0,1 mm

Zapłon tranzystorowy TSZ-h

Aparat zapłonowy / z bezstykowym hallotronowym generatorem impulsów

- do VII 1986 / Bosch 0237 020 103

- od VIII 1986 do VII 1988 / Bosch 0237 020 144

- od VIII 1988 / Bosch 0237 020 186

Kolejność zapłonu (cylinder nr 1 od strony napędu rozrządu) 1-3-4-2

Początkowy kąt wyprzedzenia zapłonu (przy 750 +/- 50 obr/min

i podłączonym przewodzie podciśnienia) 18° +/- 1° przed ZZ

Moduł wzmocnienia zapłonu / tranzystorowy

- do IX 1986 / Bosch 0227 100 137

- od X 1986 / Bosch 0227 100 142

Cewka zapłonowa

- do VII 1988 / Bosch 0221 122 349

- od VIII 1988 do VII 1989 / Bosch 0221 122 399

- od VIII 1989 / Bosch 0221 122 349

Świece zapłonowe

- cewka zapłonowa o oznaczeniu zielonym / Bosch W 8 DTC

- cewka zapłonowa o oznaczeniu szarym / Bosch W 8 DC0

Odstęp elektrod

- świece Bosch W 8 DTC 1,0 +/- 0,1 mm

- świece Bosch W 8 DC0 0,7 +/- 0,1 mm

PODWOZIE

Sprzęgło / cierne, jednotarczowe, suche, ze sprężyną centralną, sterowane mechanicznie

Typ Fichtel & Sachs 190 TPB

Okładziny cierne / Textar 314

Średnica okładzin

- zewnętrzna 190 mm

- wewnętrzna 134 mm

Skok jałowy pedału 15 mm

Skrzynka przekładniowa / mechaniczna, pięciobiegowa plus bieg wsteczny, biegi do przodu synchronizowane

Typ 020

Przełożenia

- I bieg 3,45 (38/11)

- II bieg 1,94 (35/18)

- III bieg 1,29 (36/28)

- IV bieg 0,91 (30/33)

- V bieg 0,75 (38/51)

- bieg wsteczny 3,17 (38/12)

- przekładnia główna 3,67 (66/18)

Przeniesienie napędu / półosie połączone z obu stron za pomocą przegubów równobieżnych kulowych Rzeppa

Układ kierowniczy / mechaniczny

Przekładnia kierownicza / zębatkowa

Przełożenie 20,8

Liczba obrotów koła kierownicy 3,83

Promień skrętu 5,25 m

Kąt skrętu koła

- zewnętrznego 33°20´

- wewnętrznego 39°

Zawieszenie przednie / niezależne, typu Mac Pherson, ze stabilizatorem poprzecznym prętowym

Ustawienie kół przednich (samochód nie obciążony)

- rozbieżność (regulowana) 0 +/-1 mm (0° +/- 10´)

- pochylenie koła (regulowane) -0°30´ +/- 20´

- wyprzedzenie sworznia zwrotnicy (nieregulowane) 1°30´ +/- 30´

Piasta koła przedniego / na łożysku dwurzędowym kulkowym skośnym zakrytym

Zawieszenie tylne / półniezależne, na pojedynczych wahaczach wleczonych zespolonych poprzeczną belką podatną skrętnie, na sprężynach śrubowych współosiowych z amortyzatorami hydraulicznymi teleskopowymi dwustronnego działania (golenie resorujące)

Ustawienie kół tylnych (samochód nie obciążony)

- zbieżność (nieregulowana) 2,5 +/- 1,5 mm (0°25´+/-15´)

- pochylenie koła (nieregulowane) -1°40´ +/- 20´

Piasta koła tylnego / na dwóch łożyskach stożkowych

Układ hamulcowy

Hamulec roboczy / hydrauliczny, dwuobwodowy (podział po przekątnej), ze wspomaganiem podciśnieniowym

Hamulce kół przednich / tarczowe, z zaciskiem pływającym i tarczami wentylowanymi, VW II

Średnica zewnętrzna tarczy 239 mm

Grubość tarczy

- nominalna 12 mm

- minimalna dopuszczalna 10 mm

Nakładki cierne / Abex Pagid 509 FF

Grubość nakładek ciernych

- nominalna 14 mm

- minimalna dopuszczalna 7 mm

Średnica cylindra zacisku 48 mm

Hamulce kół tylnych / bębnowe, z samoczynną regulacją luzu szczęk

Średnica robocza bębna

- nominalna 180 mm

- maksymalna dopuszczalna 181 mm

Okładziny cierne / Mintex M 24

Grubość nominalna okładzin 5 mm

Średnica cylinderków 17,46 mm

Pompa hamulcowa / w układzie tandem, Ate Teves lub FAG Schafer

Średnica tłoków 20,64 mm

Skok tłoków 14,5/12,5 mm

Urządzenie wspomagające / podciśnieniowe, typu Mastervac, Bendix lub ATE

Średnica tłoka 228,6 mm (9˝)

Hamulec awaryjny / działający mechanicznie na hamulce kół tylnych

Koła i ogumienie

Obręcze / 5 1/2 J 13

Ogumienie / 155 SR 13 lub 175/70 SR 13

Ciśnienie w ogumieniu

- obciążenie częściowe (przód i tył) 0,17 MPa

- obciążenie całkowite

- przód 0,18 MPa

- tył 0,22 MPa

WYPOSAŻENIE ELEKTRYCZNE

Akumulator / 12 V 45 A.h, minus na masie

Alternator / Bosch K1 14 V 65 A 21

Regulator alternatora / Bosch

Pasek klinowy / napędu pompy cieczy chłodzącej i alternatora

- typ / Continental FO 9,5.960

- rozmiar / 9,5 × 950 mm

- ugięcie / wynosi 10...15 mm pod naciskiem kciuka w połowie odległości między kołami pasowymi wału korbowego i alternatora

Rozrusznik / Bosch 0001 211 257 lub Bosch 0001 212 207

Bezpieczniki / 13 × (12 V, 10 A), 7 × (12 V, 15 A), 1 × (12 V, 20 A), 1 × (12 V, 30 A)

Żarówki

- świateł mijania i drogowych H4 55/60 W

- kierunkowskazów przednich i tylnych 21 W

- świateł hamowania 21 W

- świateł cofania 21 W

- świateł tylnych przeciwmgłowych 21 W

Momenty dokręcania

- śrub głowicy

- 1. etap 40 N.m

- 2. etap 60 N.m

- 3. etap dokręcić o 180°

- pokryw łożysk głównych 65 N.m

- pokryw łożysk korbowych

- 1. etap 30 N.m

- 2. etap dokręcić o 90°

- świec zapłonowych 20 N.m

- miski olejowej 20 N.m

- pokrywy głowicy 8...10 N.m

- koła zębatego wałka rozrządu 80 N.m

- koła zębatego wałka pośredniego 80 N.m

- śrub kół 110 N.m

Masy

Golf

- własna 870 kg

- całkowita 1440 kg

- maksymalna przyczepy niehamowanej 435 kg

- maksymalna przyczepy hamowanej 1200 kg

Jetta

- własna 900 kg

- całkowita 1440 kg

- maksymalna przyczepy niehamowanej 450 kg

- maksymalna przyczepy hamowanej 1200 kg

Pojemności

- zbiornik paliwa 55 dm3

- układ smarowania 3,0 dm3 + 0,5 dm3 (filtr)

- układ chłodzenia

- do modeli 1985 6,0 dm3

- od modeli 1986 6,5 dm3

- skrzynka przekładniowa 2,0 dm3

- układ hamulcowy 0,5 dm3

Materiały eksploatacyjne

Paliwo / etylina LO 94 lub benzyna bezołowiowa o LO co najmniej 91

Uwaga: silnik przystosowany do spalania benzyny bezołowiowej.

Olej silnikowy / SAE 10W 40 do SAE 20W 50, wymiana co 15 000 km lub co 1 rok (z filtrem)

Olej przekładniowy / SAE 80 lub SAE 80W/90, GL4, sprawdzanie poziomu co 15 000 km lub co 1 rok (nie wymaga się okresowej wymiany)

Płyn chłodzący / mieszanina wody i specjalnej cieczy niezamarzającej VW G11, sprawdzanie poziomu (nie wymaga się okresowej wymiany)

Płyn hamulcowy / SAE J 1703 DOT3, wymiana co 2 lata

Zużycie paliwa

Golf

- przy 90 km/h 5,3 dm3/100 km

- przy 120 km/h 7,1 dm3/100 km

- w cyklu miejskim 8,7 dm3/100 km

Jetta

- przy 90 km/h 5,5 dm3/100 km

- przy 120 km/h 7,4 dm3/100 km

- w cyklu miejskim 8,7 dm3/100 km

Prędkość maksymalna

- Golf 162 km/h

- Jetta 160 km/h

Wymiary zewnętrzne samochodów (1983-1991)

a - Volkswagen Golf, b - Volkswagen Jetta

Kolejność dokręcania śrub głowicy, rozmieszczenie zaworów, kolejność cylindrów, podłączenie przewodów zapłonowych i kierunek obrotu palca rozdzielacza

Charakterystyki wyprzedzenia zapłonu aparatu zapłonowego

A - regulator odśrodkowy, B - regulator podciśnieniowy

Znaki do ustawienia kąta wyprzedzenia zapłonu

Schemat zmiany biegów

Do spisu
***************************************
  Newsy: