Volkswagen Golf / Jetta 1,6 D(1983-1991)

SILNIK / o zapłonie samoczynnym, z wtryskiem pośrednim do komory wirowej typu Ricardo Comet Mark V, czterosuwowy, czterocylindrowy, rzędowy, chłodzony cieczą, z wałkiem rozrządu w głowicy, umieszczony poprzecznie z przodu, napędzający koła przednie

Typ silnika JP

Średnica cylindra 76,5 mm

Skok tłoka 86,4 mm

Pojemność skokowa 1588 cm3

Stopień sprężania 23,0

Ciśnienie sprężania

- nominalne 3,4 MPa

- minimalne 2,6 MPa

- dopuszczalna różnica między cylindrami 0,5 MPa

Moc maksymalna 40 kW (54 KM)

Prędkość obrotowa mocy maksymalnej 4800 obr/min

Moment maksymalny 100 N.m

Prędkość obrotowa momentu maksymalnego 2500 obr/min

Układ rozrządu / wałek rozrządu w głowicy, podparty na pięciu łożyskach, napędzany paskiem zębatym, napinacz paska mechaniczny

Luz zaworów do kontroli faz rozrządu

(przy skoku zaworu 1 mm) 0 mm

Fazy rozrządu

Do VII 1985

- otwarcie zaworu ssącego 5° po ZZ

- zamknięcie zaworu ssącego 13° po ZW

- otwarcie zaworu wydechowego 27° przed ZW

- zamknięcie zaworu wydechowego 5° przed ZZ

Od VIII 1985

- otwarcie zaworu ssącego 7° po ZZ

- zamknięcie zaworu ssącego 14° po ZW

- otwarcie zaworu wydechowego 26° przed ZW

- zamknięcie zaworu wydechowego 7° przed ZZ

Luz roboczy zaworów (do VII 1985)

- na zimno

- zawór ssący 0,20 +/- 0,05 mm

- zawór wydechowy 0,40 +/- 0,05 mm

- na gorąco (temp. silnika co najmniej 35°C)

- zawór ssący 0,25 +/- 0,05 mm

- zawór wydechowy 0,45 +/- 0,05 mm

Luz roboczy zaworów (od VIII 1985) / zerowy, zastosowano popychacze hydrauliczne

Pasek zębaty / napędu wałka rozrządu, pompy wtryskowej i wałka pośredniego

- typ / Gates 6037 lub Pirelli 135 RH 250

- wymiana / co 120 000 km

Regulacja naciągu paska / przez obrót koła napinacza umieszczonego mimośrodowo

Naciąg paska / mierzony za pomocą przyrządu specjalnego VW 210 w połowie odległości między kołami zębatymi wałka rozrządu i pompy wtryskowej wynosi 12...13 jednostek przyrządu

Układ chłodzenia / zamknięty, o obiegu wymuszonym przez pompę odśrodkową, termostat, chłodnica, zbiornik wyrównawczy, wentylator elektryczny sterowany termowyłącznikiem

Termostat

- temperatura początku otwarcia 87°C

- temperatura pełnego otwarcia 102°C

- skok minimalny zaworu 7 mm

Wentylator / elektryczny, Bosch

- temperatura włączenia 93...98°C

- temperatura wyłączenia 88...93°C

Pasek klinowy / napędu pompy cieczy chłodzącej i alternatora

- rozmiar

- wersje bez klimatyzacji i bez wspomagania układu kierowniczego / 10 × 965 mm

- wersje z klimatyzacją / 10 × 675 mm (do XII 1984) lub 10 × 700 mm (od I 1985)

- wersje ze wspomaganiem układu kierowniczego / 10 × 864 mm

- ugięcie / wynosi 10...15 mm pod naciskiem kciuka przyłożonym w połowie odległości między kołami pasowymi wału korbowego i alternatora

Układ smarowania / pod ciśnieniem

Pompa oleju / zębata, o zazębieniu zewnętrznym, napędzana od wałka pośredniego

Ciśnienie oleju / w temperaturze 80°C przy 2000 obr/min silnika wynosi 0,4...0,7 MPa (minimum 0,2 MPa)

Filtr oleju / z wymiennym wkładem, Purflux LS 186

Układ zasilania / wtryskowy, Bosch

Filtr paliwa / Bosch 0450 906 101 lub Purflux FCS 412 (do VII 1987) albo Bosch 0450 906 175 lub Purflux FCS 412 V (od VIII 1987)

Filtr powietrza / suchy, z wymiennym wkładem papierowym, Purflux A 781 lub Bosch 1457 429 994

Pompa wtryskowa / rozdzielaczowa, Bosch EP/VE 4/9 F 2400 R 138, Bosch EP/VE 4/9 F 2400 R 221 lub Bosch EP/VE 4/9 F 2400 R 333

Kolejność wtrysku (cylinder nr 1 od strony napędu rozrządu) 1-3-4-2

Ustawienie pompy / skok tłokorozdzielacza pompy 0,90 +/- 0,02 mm w położeniu tłoka 1. cylindra 0 mm (ZZ)

Prędkość obrotowa biegu jałowego 850 +/- 25 obr/min

Prędkość obrotowa przyspieszonego biegu jałowego 1050 +/- 50 obr/min

Prędkość obrotowa maksymalna (bez obciążenia) 5350 +/- 100 obr/min

Obsady wtryskiwaczy / Bosch 0432 217 083

Rozpylacze / Bosch DN0SD 293

Ciśnienie otwarcia wtryskiwacza

- nominalne 13,0 MPa

- minimalne 11,7 MPa

Świece żarowe / Bosch 0250 201 032 lub Beru 857 MJ

PODWOZIE

Sprzęgło / cierne, jednotarczowe, suche, ze sprężyną centralną, z ręczną (do VIII 1985) lub samoczynną (od IX 1985) regulacją skoku jałowego, sterowane mechanicznie

Typ Fichtel & Sachs 200 TPB

Okładziny cierne / Textar 314

Średnica okładzin

- zewnętrzna 200 mm

- wewnętrzna 134 mm

Skok jałowy pedału

- do VIII 1985 15...20 mm

- od IX 1985 0 mm

Skrzynka przekładniowa / mechaniczna, cztero- lub pięciobiegowa plus bieg wsteczny, biegi do przodu synchronizowane

Typ

- skrzynka czterobiegowa / 020 B

- skrzynka pięciobiegowa / 020 F

Przełożenia

Skrzynka czterobiegowa

- I bieg 3,45 (38/11)

- II bieg 1,94 (35/18)

- III bieg 1,29 (36/28)

- IV bieg 0,88 (30/34)

- bieg wsteczny 3,17 (38/12)

- przekładnia główna 3,94 (67/17)

Skrzynka pięciobiegowa

- I bieg 3,45 (38/11)

- II bieg 1,94 (35/18)

- III bieg 1,29 (36/28)

- IV bieg 0,91 (30/33)

- V bieg 0,75 (38/51)

- bieg wsteczny 3,17 (38/12)

- przekładnia główna 3,94 (67/17)

Przeniesienie napędu / półosie połączone z obu stron za pomocą przegubów równobieżnych kulowych Rzeppa

Długość półosi

- lewej 443 mm

- prawej 677,2 mm

Układ kierowniczy / mechaniczny lub mechaniczny ze wspomaganiem hydraulicznym Volkswagen (wyposażenie dodatkowe)

Układ kierowniczy mechaniczny

Przekładnia kierownicza / zębatkowa

Przełożenie 20,8

Liczba obrotów koła kierownicy 3,83

Promień skrętu 5,25 m

Kąt skrętu koła

- zewnętrznego 33°20´

- wewnętrznego 39°

Układ kierowniczy ze wspomaganiem

Przekładnia kierownicza / zębatkowa z zaworem rozdzielczym i siłownikiem hydraulicznym

Przełożenie 17,5

Liczba obrotów koła kierownicy 3,17

Promień skrętu 5,25 m

Kąt skrętu koła

- zewnętrznego 33°20´

- wewnętrznego 39°

Pompa wspomagania / hydrauliczna, napędzana paskiem klinowym od wału korbowego

Ciśnienie zasilania 7,6...8,2 MPa

Pasek klinowy / napędu pompy wspomagania

- rozmiar / 9,5 × 740 LA

- ugięcie / wynosi 10 mm pod naciskiem kciuka przyłożonym w połowie odległości między kołami pasowymi wału korbowego i pompy wspomagania

Zawieszenie przednie / niezależne, typu Mac Pherson, ze stabilizatorem poprzecznym prętowym

Ustawienie kół przednich (samochód nie obciążony)

Do modeli 1987

- zbieżność (regulowana) 0 +/- 1 mm (0° +/- 10´)

- pochylenie koła (regulowane) -0°30´ +/- 20´

(dopuszczalna różnica między kołami lewym i prawym wynosi 30´)

- wyprzedzenie sworznia zwrotnicy (nieregulowane) 1°30´ +/- 30´

(dopuszczalna różnica między kołami lewym i prawym wynosi 1°)

Od modeli 1988

- zbieżność (regulowana) 0 +/- 1 mm (0° +/- 10´)

- pochylenie koła (regulowane) -0°35´ +/- 20´

(dopuszczalna różnica między kołami lewym i prawym wynosi 30´)

- wyprzedzenie sworznia zwrotnicy (nieregulowane) 1°33´ +/- 30´

(dopuszczalna różnica między kołami lewym i prawym wynosi 1°)

Piasta koła przedniego / na łożysku dwurzędowym kulkowym skośnym zakrytym

Zawieszenie tylne / półniezależne, na pojedynczych wahaczach wleczonych zespolonych poprzeczną belką podatną skrętnie, na sprężynach śrubowych współosiowych z amortyzatorami hydraulicznymi teleskopowymi dwustronnego działania (golenie resorujące)

Ustawienie kół tylnych (samochód nie obciążony)

- zbieżność (nieregulowana) 2,5 +/- 1,5 mm (0°25´+/-15´)

- pochylenie koła (nieregulowane) -1°40´ +/- 20´

(dopuszczalna różnica między kołami lewym i prawym wynosi 30´)

Piasta koła tylnego / na dwóch łożyskach stożkowych

Układ hamulcowy

Hamulec roboczy / hydrauliczny, dwuobwodowy (podział po przekątnej), ze wspomaganiem podciśnieniowym

Hamulce kół przednich / tarczowe, z zaciskiem pływającym i tarczami pełnymi VW I, później z tarczami wentylowanymi VW (do VI 1988) lub Girling (od VII 1988)

Hamulce VW I (tarcze pełne)

Średnica zewnętrzna tarczy 239 mm

Grubość tarczy

- nominalna 10 mm

- minimalna dopuszczalna 8 mm

Nakładki cierne / Abex Pagid 509 FF

Grubość nakładek ciernych

- nominalna (bez płytki podstawy) 12 mm

- minimalna dopuszczalna (z płytką podstawy) 7 mm

Średnica cylindra zacisku 48 mm

Hamulce VW (tarcze wentylowane)

Średnica zewnętrzna tarczy 239 mm

Grubość tarczy

- nominalna 20 mm

- minimalna dopuszczalna 18 mm

Grubość nakładek ciernych

- nominalna (bez płytki podstawy) 10 mm

- minimalna dopuszczalna (z płytką podstawy) 7 mm

Średnica cylindra zacisku 48 mm

Hamulce Girling (tarcze wentylowane)

Średnica zewnętrzna tarczy 256 mm

Grubość tarczy

- nominalna 20 mm

- minimalna dopuszczalna 18 mm

Grubość nakładek ciernych

- nominalna (bez płytki podstawy) 11 mm

- minimalna dopuszczalna (z płytką podstawy) 7 mm

Średnica cylindra zacisku 54 mm

Hamulce kół tylnych / bębnowe, z samoczynną regulacją luzu szczęk

Średnica robocza bębna

- nominalna 180 mm

- maksymalna dopuszczalna 181 mm

Okładziny cierne / Mintex M 24

Wymiary okładzin 173 × 30 × 5 mm

Średnica cylinderków

- układ z korektorem siły hamowania 17,46 mm

- układ bez korektora siły hamowania 14,29 mm

Pompa hamulcowa / w układzie tandem, ATE Teves lub FAG Sonafer

Średnica tłoków 20,64 mm

Skok tłoków 14,5/12,5 mm

Urządzenie wspomagające / podciśnieniowe, Bendix Mastervac lub ATE

Średnica tłoka 177,8 mm (7˝)

Pompa podciśnienia / napędzana od wałka pośredniego

Hamulec awaryjny / działający mechanicznie na hamulce kół tylnych

Koła i ogumienie

Obręcze / 5 J 13 lub 5 1/2 J 13 (wyposażenie dodatkowe) oraz 3 1/2 × 14 (koło zapasowe)

Ogumienie / 155 SR 13 lub 175/70 SR 13 (wyposażenie dodatkowe) oraz T 105/70 D 14 (koło zapasowe)

Ciśnienie w ogumieniu

- obciążenie częściowe

- przód 0,20 MPa

- tył 0,18 MPa

- obciążenie całkowite lub jazda z dużą prędkością

- przód 0,22 MPa

- tył 0,24 MPa

- koło zapasowe 0,42 MPa

WYPOSAŻENIE ELEKTRYCZNE

Akumulator / 12 V 63 A.h, minus na masie

Alternator / Bosch K1 14 V 45 A 20, Bosch K1 14 V 65 A 21, Bosch K1 14 V 90 A, Motorola 9 AR 2708 G lub Motorola 9 AR 2605 L

Pasek klinowy / napędu pompy cieczy chłodzącej i alternatora

- rozmiar

- wersje bez klimatyzacji i bez wspomagania układu kierowniczego / 10 × 965 mm

- wersje z klimatyzacją / 10 × 675 mm (do XII 1984) lub 10 × 700 mm (od I 1985)

- wersje ze wspomaganiem układu kierowniczego / 10 × 864 mm

- ugięcie / wynosi 10...15 mm pod naciskiem kciuka przyłożonym w połowie odległości między kołami pasowymi wału korbowego i alternatora

Rozrusznik / Bosch 0001 110 001 lub Bosch 0001 110 002, typ DW 1,7 kW

Bezpieczniki

- Golf do VII 1989 oraz Jetta do XII 1988 / 12 × (12 V, 10 A), 7 × (12 V, 15 A), 2 × (12 V, 20 A), 1 × (12 V, 30 A), dodatkowo (w oddzielnych gniazdach) 1 × (12 V, 10 A), 1 × (12 V, 30 A),

- Golf od VIII 1989 oraz Jetta do I 1989 / 13 × (12 V, 10 A), 5 × (12 V, 15 A), 3 × (12 V, 20 A), 1 × (12 V, 30 A)

o oznaczeniu kolorami:

- czerwony 10 A

- niebieski 15 A

- żółty 20 A

- zielony 30 A

Żarówki

- świateł mijania i drogowych H4 55/60 W

- świateł pozycyjnych przednich 5 W

- kierunkowskazów przednich i tylnych 21 W

- świateł hamowania 21 W

- świateł pozycyjnych tylnych 5 W

- świateł tylnych przeciwmgłowych 21 W

- świateł cofania 21 W

Momenty dokręcania

- śrub głowicy

- 1. etap 40 N.m

- 2. etap 60 N.m

- 3. etap dokręcić o 180°

- 4. etap (po rozgrzaniu silnika do temp. 50°C) dokręcić o 90°

- 5. etap (po przebiegu 1000 km) dokręcić o 90°

- pokryw łożysk głównych 65 N.m

- pokryw łożysk korbowych

- śruby o długości gwintu 25 mm

1. etap 30 N.m

2. etap dokręcić o 180°

- śruby o długości gwintu 15 mm 45 N.m

- pokryw łożysk wałka rozrządu 20 N.m

- koła zębatego wałka rozrządu 45 N.m

- koła zębatego wałka pośredniego 45 N.m

- koła zębatego pompy wtryskowej 45 N.m

- koła napinacza paska zębatego 45 N.m

- koła pasowego wału korbowego 180 N.m

- pokrywy głowicy 10 N.m

- świec żarowych 30 N.m

- wtryskiwaczy 70 N.m

- przewodów wtryskowych 25 N.m

- pompy cieczy chłodzącej do kadłuba 20 N.m

- koła pasowego pompy cieczy chłodzącej 20 N.m

- pompy oleju do kadłuba 20 N.m

- pokrywy pompy oleju 10 N.m

- miski olejowej 20 N.m

- czujnika ciśnienia oleju 10 N.m

- skrzynki przekładniowej do silnika

- śruby M10 45 N.m

- śruby M12 75 N.m

- śrub kół 110 N.m

Masy

- własna

- Golf 900 kg

- Jetta 930 kg

- całkowita

- Golf 1430 kg

- Jetta 1470 kg

- maksymalna przyczepy niehamowanej

- Golf 450 kg

- Jetta 465 kg

- maksymalna przyczepy hamowanej 1000 kg

Pojemności

- zbiornik paliwa 55 dm3

- układ smarowania

- do VII 1985 3 dm3 + 0,5 dm3 (filtr)

- od VIII 1985 4 dm3 + 0,5 dm3 (filtr)

- układ chłodzenia 6,5 dm3

- skrzynka przekładniowa 2,0 dm3

- układ kierowniczy ze wspomaganiem 0,7...0,9 dm3

- układ hamulcowy 0,5 dm3

Materiały eksploatacyjne

Paliwo / olej napędowy

Olej silnikowy / API CC lub CD, SAE 10W 40 do SAE 20W 50, wymiana co 7500 km lub co pół roku (filtr co 15 000 km lub co 1 rok)

Olej przekładniowy / SAE 80 lub SAE 80W/90, GL4 (MIL L 2105), sprawdzanie poziomu co 15 000 km (nie wymaga się okresowej wymiany)

Płyn chłodzący / mieszanina wody i specjalnej cieczy niezamarzającej VW G11, sprawdzanie poziomu co 15 000 km (nie wymaga się okresowej wymiany)

Olej w układzie kierowniczym ze wspomaganiem / ATF, sprawdzanie poziomu co 15 000 km

Płyn hamulcowy / SAE J 1703 DOT3, wymiana co 2 lata

Zużycie paliwa

Wersje ze skrzynką czterobiegową

- przy 90 km/h 5,0 dm3/100 km

- przy 120 km/h 7,1 dm3/100 km

- w cyklu miejskim 6,6 dm3/100 km

Wersje ze skrzynką pięciobiegową

- przy 90 km/h 4,3 dm3/100 km

- przy 120 km/h 6,1 dm3/100 km

- w cyklu miejskim 6,6 dm3/100 km

Prędkość maksymalna

- Golf 148 km/h

- Jetta 146 km/h

Wymiary zewnętrzne samochodów (1983-1991)

a - VW Golf, b - VW Jetta

Kolejność dokręcania śrub głowicy i rozmieszczenie zaworów

Znaki do ustawienia tłoka 1. cylindra w położeniu ZZ

Do spisu
***************************************
  Newsy: